מחשבות בנושא דת ואמונה - דני זיסרמן





11/08/2002 15:37:10


ברכות לכולם...

חשבתי לעלות מספר נקודות בהקשר לתיאולוגיה טולקינאית עקב חוסר בהירות מסויים ששורר בכל הנושא הזה. אני כותב את זה "ON THE FLY", כך שאל תצפו למאמר מסודר ומחושב - אלא למספר הגיגים כלליים בנושא.

אם אנחנו מניחים שכתביו של טולקין מתארים "אמת" ברמה כזאת או אחרת, ז"א התרחשויות שהתקיימו במציאות היסטורית של ציר הזמן שלנו, או לכל הפחות התרחשויות דומות למדי עם צירוף תיאורים סימבוליים, הרי שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלה מרכזית מאודף והיא שאלת מקור ההתגלות.

הרי ברור לכול שלא מדובר במידע נגיש לכל, אלא מדובר במידע אשר על במוחו של אדם אחד ויחיד בכל ההיסטוריה האנושית המוכרת לנו: ג'.ר.ר. טולקין. מכיוון שאנחנו כבר הנחנו שלא מדובר בהמצאה ספרותית, אלא תיאור היסטורי/סימבולי של "אמת", ומכיוון אנחנו יודעים שטולקין בעצמו לא חי בתקופה המתוארת בספריו (אלא אם כן אנחנו נכנסים להנחות בעייתיות מאוד התחום גלגולי הנשמות), הרי שהמידע הזה היה צריך להגיע אליו דרך סוכנות "חיצונית" כלשהיא, בדרך של "התגלות" ברמה כזאת או אחרת.

ישנן אפשרויות מצומצמות ביותר לגבי המקור האפשרי של אותה התגלות:

1. מקור פאסיבי: טולקין הצליח להתחבר לאיזשהו מקור קוסמי של מידע כדוגמאת הרשומות האקשיות (AKASHIC או AKASIC RECORD), אשר ע"פ מסורות מסויימות (בעיקר מהמזרח) אמורות להוות מן הקלטה בלתי פוסקת של כל המתרחש על פני כדה"א (אולי ע"י שימוש במעטפת האלקטרומגנטית שלו). אי-אפשר לפסול את האפשרות הזאת, אבל ברוב המקרים בהם היתה טענה לשימוש לכאורה במקורות שכאלה, האדם שהתחבר למקור כזה היה שרוי במצב תודעתי אלטרנטיבי ("טרנס" וכו') - לדוגמא: EDGAR CAYCE, NOSTRADAMUS, ואחרים. מכיוון שאין לנו שום עדות לכך שלטולקין חווה אי-פעם מצבים תודעתיים שכאלה, הרי שאני נוטה לפסול את האפשרות הזאת.

2. מקור אקטיבי: ERU ILUVATAR בכבודו ובעצמו. קשה לי מאוד להאמין שזה אכן המצב. אין לנו בכתבים שום עדות לכך ש-ERU דיבר אי-פעם "אישית" עם מישהו מילדיו בתוך ARDA. אפילו MANWE נדרש להיות במקום מיוחד כדי לתקשר עם ERU - וההתקשרויות האלה היו נדירות ביותר. כמו-כן, כש-ERU כבר מחליט להתערב בענייני העולם, הרי שהתוצאות הן קטסטרופליות ומוחשיות ביותר. זה גם הגיוני ע"פ כללים אזוטריים כלליים, מכיוון שיש הבדלי זמן וחוקיות בין מחיצות הקיום של יצורים בדרגות נבדלות כל-כך (בני-אדם לעומת היוצר האחד והמוחלט), והתערבות של הכח היוצר עלולה למעשה להחריב לחלוטין את מחיצת הקיום הנמוכה יותר מעצם נוכחותו (החלקית) בה. זו ,אגב, הסיבה שלא יכולים להיות "ניסים" ישירים בעולם, ורוב מה שמתואר כ-"ניסים אלוהיים" במקורות דתיים הם בעצם לרוב תיאורים של כוחות של אנשים בעלי רמת התפתחות גבוהה יותר. בכל מקרה, מכיוון שאנחנו לא יודעים על ארועים קיצוניים או התגלויות מיסטיות רדיקליות בחייו של טולקין (שנשאר קתולי די שמרני כל ימי חייו), הרי שגם אפשרות זאת די יורדת מהפרק.

3. מקור אקטיבי: ה-VALAR בכבודם ובעצמם. למעשה זאת האפשרות היחידה שנשארת אחרי שפסלנו את שתי האפשרויות האחרות. יש לנו בהחלט עדויות מהכתבים על קשרים (פיזיים, מנטליים, ורוחניים) בין ה-VALAR לבין ילדי ERU, וההתקשרויות האלה פעלו לפעמים ברמה אינטואיטיבית ולא-מודעת (למחצה או לחלוטין). כמובן שקבלת ה-VALAR כמקור ה-"ההתגלות" הטולקינאית מעלה אפשרויות חדשות.

על פני ההיסטוריה, אנשים שונים חוו התגלויות אלוהיות רבות למדי. המסרים של ההתגליות האלה היו דומים המקרים רבים, אך החזיון שראו האנשים היה שונה, והתאפיין לרוב ע"פ ציפיותיהם התרבותיות/דתיות/פסיכולוגיות. כמו-כן, אם ישות גבוהה (יחסית לבני-אדם) כלשהי תהיה מעוניינת להעביר מסר מסויים לאנושות, סביר מאוד שהיא תעשה זאת בצורה שתהיה נגישה ונוחה למי שנבחר להיות "נביא" המסר הזה ולמי שאמורים להיות הנמענים של אותו מסר. לכן סביר מאוד להניח שכל מה שטולקין כותב על ה-VALAR הוא סימבולי במהותו ומטרתו להעביר רעיונות אזוטריים מסויימים על מהות האלוהות (בסקאלות השונות שלה) ועל מהות העולם הנברא. טולקין אפילו אומר לנו במפורש שהצורה שה-VALAR לבשו בשביל האלפים לא היתה צורתם האמיתית, ושיחסי הגומלין ביניהם לא היו ממש אנושיים כפי שהם מוצגים, אלא באו שוב לתיאור אמיתות מסויימות. לכן חושב מאוד לנסות ולהבין את המסרים שמסתתרים מאחורי רעיונות ה-VALAR, ולא להתרכז בייצוג האנתרופומורפי (דמוי-אנוש) שלהם.

מסקנה חשובה עוד יותר היא לגבי מהותו של ERU ILLUVATAR. אם אנחנו מניחים שה-VALAR הם אלה אשר היוו את מקור האינפורמציה של טולקין, הרי שכל מה שנאמר על ERU ופועלו הוא למעשה המיתולוגיה של ה-VALAR עצמם.

כן,כן - אני טוען ש-ERU בכלל לא משתתף בכל הסיפור הזה.

ה-VALAR משתמשים בדמותו של ERU כדי לתאר אמיתות קוסמיות מסויימות לנמעני המסר. אני לא טוען ש-ERU (או רעיון הבורא האבסולוטי) איננו קיים אונטולוגית (אובייקטיבית-קיומית), אלא שה-VALAR בעצמם אינם יודעים בוודאות, מכיוון שגם הם מרוחקים מספר דרגות מה-"מקור" של היקום. אין לי ספק שאכן קיימת ישות שכזאת, אלא שכל מה שאנחנו יודעים עליה הא מפי ה-VALAR ולכן לא מדובר באמת אובייקטיבית אלא במיתולוגיה וסימבוליקה ואלארית.

לכן תהיות כמו: "מדוע ERU יצר את MELKOR" אינן רלוונטיות, מכיוון שכנראה ש-ERU לא יצר את MELKOR ישירות, אלא MELKOR נוצר באופן "טבעי", מתוך כלל החוקים הקוסמיים שפועלים על היקום. ה-VALAR בעצמם לא ממש יודעים את התשובה, ומנסים להעלות אפשרויות שונות לפתרון. אנחנו לא יודעים אם ERU הוא אכן מן גרסה של האל הנוצרי ה-"טוב והמיטיב", מכיוון שיש לנו רק את תיאור ה-VALAR עצמם להסתמך עליו, והם ניזונים מאינפורמציה חלקית ביותר.

גם אם ה-VALAR בסוף "גרשו" את MELKOR לתוך ה-VOID, הרי שלא ברור בכלל אם בכך הם לא הפרו, למעשה, כללים קוסמיים חשובים. אולי עקב זאת העולם כיום הוא כפי שהוא. אולי עקב כך הם איבדו את יכולתם להשפיע עליו, מכיוון שהם חסרו יסוד קריטי ביצירה שהתאפיין ע"י MELKOR (שוב - חשוב לזכור שמדבור ברעיונות סימבוליים בעיקר, ולאו דווקא ישויות פיזיות שיושבות על כסאות מלכות). מעניין, למשל, שבכתבי האלכימאים, שרבים מהם עסקו ברעיונות של העצמת נפש האדם, מופיע תדיר החומר האפל (DARK MATTER) שמהווה חלק קריטי מתהליך יצירת האור הפנימי ושבלעדיו התהליך לא יכול להתקיים. רעיונות דומים מופיעים במסורות אזוטריות אחרות.

אם ERU היה באמת מתערב בעניין NUMENOR, הרי שכנראה שלא רק נומנור, אלא כל העולם כולו היה מושמד מיד, שכן לא יכל היה להכיל בתוכו את עוצמת ERU. אלו שוב כנראה היו ה-VALAR, שהשתמש בידע הנרחב שלהם, ובקמצוץ כוחו של ERU (כפי שהוא מתבטא בכל יסודות היקום הנברא) כדי להטביע את NUMENOR.

EUR בעצמו הוא רעיון נכון - אבל לדעתי אין לראות את את טולקין בתור נביא שסה"כ חוזר על דבריהם של משה וישו, אלא מדובר כאן במסר "חדש" (לעולם המודרני לפחות) שיש לנסות לראות אותו בעזרת כלים חדשים, בלי ליפול שוב לתוך הנחות של תיאולוגיה יהודית-נוצרית מקובלת.

דני